کوکی جوی پرک: کفش‌های سالامون عالم شیرینی‌پزی

هر وقت پای انجام کارهای سخت یا طی کردن مسیرهای طولانی وسط باشد یکی از نگرانی‌های جدی من گرسنه شدن است. سیر بودن به من آرامش می‌دهد و هیچ شیرینی یا کیکی به اندازه کوکی‌های جوی پرکم من را سیر نمی‌کند. هرچند این فقط یکی از دلایلی است که این کوکی‌ها را ستایش می‌کنم. ترکیبی از طعم کاراملی شکر قهوه‌ای، خنکی نارگیل، گرمای شکلات، تردی گردو و استقامت جوی پرک، چنان پیچیدگی پر کششی به بافت و طعم آنها می‌دهد که هیچ وقت تکراری نمی‌شوند. هر بار که یک سینی از آنها را از فر بیرون می‌آورم و یک کوکی را داغ داغ، به قیمت سوختن انگشتان و زبانم، می‌خورم با خودم فکر می‌کنم: «احتمالا این بهترین چیزی است که تابحال پخته ام».
در بسیاری از سفرهایم این کوکی ها را با خودم برده‌ام، حتی در سفر زمینی کمپی به گرجستان. ابعاد کوچکشان باعث می‌شود به راحتی قابل حمل باشند و در عین این که بافت نرمی دارند به نسبت کیک در مقابل دست اندازهای جاده مقاوم‌تر هستند. اگر در ظرف های ضد نفوذ هوا یا زیپ کیپ نگهداری شوند هم تا یک هفته کاملا تازه و نرم می‌مانند و آدم را سیر و خوشحال می‌کنند.
بسیاری از آدم‌هایی که این کوکی ها را خورده‌اند از آنها تعریف کرده‌اند اما به نظر من بهترین تعریف متعلق به دوست خواهرم است که وقتی برای بار دوم برایش کوکی برده بود موقع خوردن آنها گفت: «با من حرف نزن. می‌خواهم روی خوردن کوکی‌ام تمرکز کنم».

دستور تهیه کوکی جوی پرک
مقدار مواد زیر به شما دو سینی بزرگ فر کوکی می‌دهد. من معمولا نصف این مقدار را درست می‌کنم مگر این که بخواهم آدم‌های زیادی را خوشحال کنم.

مواد لازم:
کره نرم شده و هم دمای محیط یک پیمانه
شکر قهوه‌ای 1 ¼  پیمانه
شکر سفید ½ پیمانه
تخم مرغ 2 عدد
شیر 2 قاشق غذاخوری
عصاره وانیل 2 قاشق چایخوری
آرد 1 ¾ پیمانه
جوش شیرین 1 قاشق چایخوری
نمک ½ قاشق چایخوری
جوی پرک 2 ½ پیمانه
شکلات چیپسی 2 پیمانه
پودر نارگیل 1 پیمانه
گردوی خرد شده یا هر آجیل دیگر 1 پیمانه

مراحل تهیه:
ابتدا کره، شکر قهوه‌ای و شکر سفید را به مدت سه دقیقه با درجه متوسط همزن بزنید تا یکپارچه شوند. تخم مرغ‌ها را دانه دانه به مخلوط اضافه کنید و با همزن بزنید. سپس شیر و عصاره وانیل را اضافه کنید.
مواد خشک شامل آرد، جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید و به مواد تر اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله فر را روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد روشن کنید. سپس جو پرک شده، پس از آن شکلات چیپسی، بعد پودر نارگیل و در نهایت گردو را به مواد اضافه کنید. مخلوط کوکی جوی پرک شما، که باید سفت باشد، آماده است. می توانید در همین لحظه از آن استفاده کنید اما کار بهتر این است که روی آن سلفون بکشید و بگذارید برای حداقل ۲ ساعت و یا حتی یک شب در یخچال بماند. این کار تاثیر بسیار مثبتی در تشدید طعم مواد به کار رفته در تهیه کوکی می‌گذارد و از نازک شدن بیش از اندازه آن هم جلوگیری می‌کند.
هنگامی که تصمیم گرفتید شروع به پختن کوکی‌ها کنید، دو سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس با استفاده از قاشق بستنی به اندازه یک اسکوپ از مواد بردارید و بر روی سینی فر بگذارید. اگر مخلوط کوکی چند ساعت در یخچال مانده باشد طبعا سفت شده است و بهتر است وقتی کوکی‌ها را روی سینی فر قرار دادید با پشت یک کفگیر یا ابزاری شبیه به آن کمی مواد را به طرف پایین فشار دهید تا فقط کمی پهن شود و هنوز بیشتر از یک سانتی متر ارتفاع داشته باشد. بین کوکی‌ها حداقل ۵ سانتی متر فاصله بگذارید. سپس آنها را در فر قرار دهید. در فر من، اگر فن روشن باشد، پختن کوکی‌ها حدودا ۱۲ دقیقه زمان می‌برد و اگر فن خاموش باشد تقریبا ۱۵ دقیقه.
نکته مهم در پختن هر کوکی این است که در قدم اول یک سینی پر از کوکی را در فر قرار ندهید. ابتدا یک کوکی را بپزید و ببینید نتیجه چطور می‌شود. بسته به میزان نرمی یا تردی کوکی می‌توانید زمان پخت آن را تنظیم کنید. وقتی مخلوط کوکی یک شب در یخچال می‌ماند طبعا پخت کوکی‌ها چند دقیقه زمان بیشتری خواهد برد. وقتی به نتیجه دلخواه رسیدید شرایط پخت آن را (مدت زمان در فر بودن کوکی و روشن یا خاموش بودن فن را) برای تمام کوکی‌ها تکرار کنید. به این ترتیب ممکن است نهایت ۲ یا ۳ کوکی از دست برود اما باقی کوکی‌ها عالی پخته خواهند شد.
امیدوارم این کوکی جوی پرک را درست کنید، از خوردن آن لذت ببرید و بدین ترتیب یک همسفر همیشگی شیرین پیدا کنید.

دیدگاه‌ها

    1. نوشته
      نویسنده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *